Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Διάλεξη για τη Eurovision στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο Ρέθυμνο

Προσκεκλημένος του Τομέα Θεατρολογίας και Μουσικολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, ο διακεκριμένος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Leeds, Derek B. Scott, μελετά και ερμηνεύει το φαινόμενο του πανευρωπαϊκού διαγωνισμού τραγουδιού με τα επιστημονικά εργαλεία της σύγχρονης Κριτικής Μουσικολογίας.

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 15 Μαΐου,στις  20.30, στην Πανεπιστημιούπολη Ρεθύμνου, Αίθουσα συνεδριάσεων Τμήματος Φιλολογίας. Διοργάνωση: Τομέας Θεατρολογίας και Μουσικολογίας. Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στην αγγλική γλώσσα.

Imagining the Nation, Imagining Europe

Στη διάλεξη αυτή θα διερευνήσουμε κατά πόσον οι καλλιτεχνικές συμμετοχές στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision επιχειρούν να συγκεράσουν δύο διαφορετικούς στόχους: αφ’ ενός την επιθυμία να αναδείξουν την κάθε εθνική ταυτότητα και αφ’ ετέρου τη φιλοδοξία να προβάλουν τις θεμελιώδεις αξίες μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής οικογένειας (όπως επί παραδείγματι, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ελευθερία της έκφρασης, την άμβλυνση των πολιτικών και θρησκευτικών διαφορών).

The generic logo was introduced for the 2004 C...
(Photo credit: Wikipedia)
Πέραν των ελκυστικών για τον τουρισμό στερεότυπων εικόνων που συνήθως αναπαράγουν, οι συμμετοχές του διαγωνισμού σπανιότατα χαρακτηρίζονται από ισχυρά εθνικά γνωρίσματα, καθώς στοχεύουν κατά κύριο λόγο στην ψυχαγωγία του τηλεοπτικού κοινού των μητροπολιτικών κέντρων της Ευρώπης και δεν συνδέονται παρά ελάχιστα με τις τοπικές παραδόσεις και την αυθεντική δημιουργία της υπαίθρου. Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει κατά κανόνα μία ποικιλία μουσικών ειδών, η οποία προσδιορίζεται ως «τρίτος τύπος», καθώς δεν νοείται ούτε ως έντεχνη, ούτε ως παραδοσιακόμορφη, αλλά ως εμπορική αστικολαϊκή μουσική που αναπτύχθηκε στις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις και διακινήθηκε μέσω της βιομηχανίας του θεάματος.

Θα εστιάσουμε σε τέσσερις κατηγορίες τραγουδιών, όπως έχουν παγιωθεί μέσα στα χρόνια, και θα αναρωτηθούμε αν η «μαγική συνταγή της επιτυχίας» εντοπίζεται στη μουσική και τους στίχους, στη σκηνική παρουσία των ερμηνευτών (υποκριτική, ενδυματολογική, χορογραφική κτλ), ή στην έκφραση συμπάθειας (πολιτικές συμμαχίες, σχέσεις γειτονίας) προς κάθε χώρα στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Βιογραφικό του Derek B. Scott


Ο Derek B. Scott είναι καθηγητής Κριτικής Μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Παραστατικών Τεχνών, Εικαστικών και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου του Leeds. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην ιστορική και κοινωνιολογική προσέγγιση των αστικολαϊκών μουσικών ειδών και της σκηνικής μουσικής.

Στο συγγραφικό του έργο συγκαταλέγονται τα βιβλία: The Singing Bourgeois (1989 και 2001), From the Erotic to the Demonic: On Critical Musicology (2003), Sounds of the Metropolis: The 19th-Century Popular Music Revolution in London, New York, Paris, and Vienna (2008) και Musical Style and Social Meaning (2010). Είναι ο επιμελητής των εκδόσεων Music, Culture, and Society: A Reader (2000) και The Ashgate Research Companion to Popular Musicology (2009). Στα πολυάριθμα άρθρα του καταπιάστηκε με την κοινωνικοπολιτισμική μελέτη της μουσικής, εισάγοντας μία νέα κριτική της ανάλυση και ερμηνεία. Διευθύνει τη σειρά ‘Popular and Folk Music Series’ των εκδόσεων Ashgate και είναι συνεπιμελητής έκδοσης του επιστημονικού περιοδικού Popular Musicology Online.

Οι μουσικές του συνθέσεις εκτείνονται από το μουσικό θέατρο έως τις συμφωνίες για ορχήστρα χάλκινων πνευστών, ενώ συμπεριλαμβάνουν και ένα κονσέρτο για σκωτσέζικη γκάιντα. Ως μουσικός έχει δώσει συναυλίες στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση και σε μουσικές σκηνές.

Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα: music.leeds.ac.uk/people/derek-scott


http://rethemnos.gr
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog περιμένει τα νεα και τα σχόλια σας μέσα από το Facebook, το Twitter, και το e-mail μας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...